KONSEP PBS
Guru memainkan peranan penting dalam
mengesan perkembangan,
kebolehan,kemajuan dan pencapaian murid. Guru menentukan
hasil pembelajaran yang hendak dinilai, merancang dan membina
instrumen penilaian, melaksanakan penilaian,merekod hasil penilaian,
menganalisis maklumat penilaian, melapor dan membuat tindakan susulan.
Penilaian yang dirancang oleh guru di peringkat sekolah ini dikenali sebagai PBS.
kebolehan,kemajuan dan pencapaian murid. Guru menentukan
hasil pembelajaran yang hendak dinilai, merancang dan membina
instrumen penilaian, melaksanakan penilaian,merekod hasil penilaian,
menganalisis maklumat penilaian, melapor dan membuat tindakan susulan.
Penilaian yang dirancang oleh guru di peringkat sekolah ini dikenali sebagai PBS.
Melalui aktiviti penilaian guru dapat
memastikan perkembangan potensi
individu secara menyeluruh dan bersepadu dari aspek intelek, rohani,
emosi dan jasmani selaras dengan Falsafah Pendidikan
Kebangsaan (FPK).
individu secara menyeluruh dan bersepadu dari aspek intelek, rohani,
emosi dan jasmani selaras dengan Falsafah Pendidikan
Kebangsaan (FPK).
Untuk mencapai hasrat ini penilaian di
sekolah haruslah memberi penekanan
kepada konsep penilaian berterusan terhadap perkembangan bagi kesemua
aspek tersebut.
kepada konsep penilaian berterusan terhadap perkembangan bagi kesemua
aspek tersebut.
PBS lebih bersifat formatif iaitu
mengutamakan kemajuan setiap murid dari
satu peringkat ke satu peringkat. Guru dapat membuat diagnostik
bagi mengesan perkembangan murid dari semasa ke semasa.
Ini memberi peluang kepada guru untuk membetulkan kesilapan dan
memperbaiki kelemahan murid serta-merta supaya kelemahan tersebut
tidak terhimpun. Di samping itu guru dapat mengenal pasti kelemahan
dan memperkembangkan lagi kekuatan serta potensi murid.
satu peringkat ke satu peringkat. Guru dapat membuat diagnostik
bagi mengesan perkembangan murid dari semasa ke semasa.
Ini memberi peluang kepada guru untuk membetulkan kesilapan dan
memperbaiki kelemahan murid serta-merta supaya kelemahan tersebut
tidak terhimpun. Di samping itu guru dapat mengenal pasti kelemahan
dan memperkembangkan lagi kekuatan serta potensi murid.
No comments:
Post a Comment